Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
3ATA 101Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I2+0+022

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Dersin temeli olan Türk inkılabı, Atatürkçülük düşüncesi ve Atatürk ilkelerinin eski Türk ve dünya tarihi çerçevesinde karşılaştırılarak öğrenilmesini sağlamak.
Bunun için klasik ders anlatımının dışına çıkarak; XX. yüzyıl Türk modernleşmesinin (siyasi, askeri, sanat ve teknik), XX. yüzyıldan önceki izdüşümleri, temelleri veya kırılmalarının, teknolojik olanaklarla olabildiğince görselleştirilerek öğrenciye aktarılması hedeflenmektedir. Temel amaç, öğrencinin teorik veya ansiklopedik bilgiyi öğrenmesi değil, tarih ile kendi uzmanlık alanı arasında bir bağ kurabilmesidir. Ayrıca yaşadığı çağın ve dünyanın sorunlarını daha geniş bir perspektiften görebilmesinin sağlanmasıdır.
Dersin İçeriği İnkılap/devrim kavramı, Türk inkılabına yol açan etkenler ve Osmanlı İmparatorluğu’nun çöküş sebepleri, Osmanlı İmparatorluğu’nu kurtarma çabaları, fikir akımları, I dünya savaşı, Mustafa Kemal’in Anadolu’ya geçişi ve kongreler, Türkiye büyük millet Meclisi’nin açılışı, kurtuluş savaşı, dış politika, Mudanya ateşkesi, Lozan konferansı.
Dersin Yöntem ve Teknikleri
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. Şükrü Şur
Dersi Verenler Öğr.Gör. Cenk Mısırlıoğlu
Öğr.Gör.Dr. Müşerref Avcı
Dr. Öğr. Üyesi Murat Kadıoğlu
Öğr.Gör.Dr. Hürol Erbay
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Kemal Tahir, Esir Şehrin İnsanları (Novel), Yorgun Savaşçı (Novel) • Turgut Özakman; Diriliş, Çanakkale 1915 (Novel)
Textbook: Amin Maoluf, Arapların Gözünde Haçlı Seferleri Ali Fuat Cebesoy, Milli Mücadele Hatıraları Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi E. Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi El Farabi, El Medinetül Fazıla
Mehmet Bayrakdar; İslam Bilim Adamları Murat Yülek, Ulusların Yükselişi (İmalat, Ticaret, Sanayi Politikası ve Ekonomik Kalkınma
Ünsal Sığrı, Yavuz Erçil, Ufuk Başar; Geçmişten Günümüze Türk Yönetim Uygulamaları
Mostafa Minawi, “Forgetting the Ottoman past has done the Arabs no good” https://www.aljazeera.com/opinions/2023/8/20/forgetting-the-ottoman-past-has-done-the-arabs-no-good
Arşiv belgeleri, Kitap, Makale, Film, Fotoğraf

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Proje 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 16 2 32
Sınıf Dışı Ç. Süresi 16 1 16
Proje 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 2 60

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Uzmanlıkları ve tarih arasında ilişkisel bir köprü kurabilirler
2 Türkiye’nin yakın tarihini öğrenirler
3 Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş felsefesi ve temel prensiplerini öğrenirler.
4 Türkiye’de demokrasinin gelişimi hakkında gerekli bilgilere sahip olurlar
5 20. Yy dünyası, önemli uluslararası gelişmeler ve günümüzü etkileyen karar verici gelişmeler hakkında genel bir bilgi sahibi olurlar
6 Bugünün Türkiye’sinin uluslararası problem ve kaynaklarını bilirler.
7 Günümüz ve geçmişin koşullarını kıyaslayıp bilgi köprüsü kurabilirler
8 Sözlü yazılı iletişim kurallarını bilir ve uygular


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Antik Çağ ve Roma Antik Yunan ve Demokrasinin Doğuşu Roma İmparatorluğu Şehir Kültürü Hukuk Düzenli Ordular Yol ve Merkezi Devlet Fuat Sezgin, Bilim Tarihi Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi
2 Orta Çağın İki Yüzü Feodal Parçalanmanın Kıskacındaki Kilise ve Avrupa Türk-İslami Dünyanın Altın Çağı Orta Çağ'da Türk-İslam Dünyası Antik Çağın Entelektüel Mirasıyla Nasıl Bağlandı? Henri Pirenne, Orta Çağ Kentleri // Albert Hourani, Arap Halkları Tarihi // Farabi, El Medinetül Fazıla
3 Bilimsel Devrim ve Orta Çağ’daki Öncülleri Al Jazari Al-Farabi Ibn al-Haytham Ibn Rushd Jabir b. Hayyan Ibn Sina Meryem Al Usturlabi Fuat Sezgin, Bilim Tarihi Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi
4 Modern Çağ ve Aydınlanma Ağır Topların İcadı ve Feodalizmin Sonu Osmanlı’da Bir Tasarım Organizasyonu Olarak Ehl-i Hiref Yeni Dünyanın Kazanan ve Kaybedenleri Ortaçağ Türk-İslam Medeniyeti Dünyayı Etkilerken 17. Yüzyıldan Bu Yana Neden Avrupa'nın Gerisinde Kaldı? Marc Ferro, Sömürgecilik tarihi Fetihlerden Bağımsızlık Hareketlerine İslam Ansiklopedisi : Sömürgecilik
5 18. Yüzyılda Sanayi Devrimi Pamuğun Öyküsü: Köleler, Hindistan ve İngiliz Endüstri Devrimi Hangi Uluslar Yükseldi, Hangileri Düştü? Osmanlı ve Endüstri Devrimi, 1789 Fransız Devrimi ve Sonuçları Murat Yülek, Ulusların Yükselişi / Eric Hobsbawm Devrim Çağı 1789- 1848
6 Önemli Kavramlar 19. Yüzyılda Osmanlı Modernleşmesi Reform Devrim İttifak Sözleşmesi Gülhane Fermanı İslahat Fermanı Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi E. Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Dönem 1300- 1600
7 20. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu 20. Yüzyılın başında emperyalizmin paylaşma mücadelesi; Trablusgarp, Balkan Savaşları ve Birinci Dünya Savaşı’nı doğuran koşullarını Trablus Savaşı ve İlk Uçaklar İnsanın Uçma Testi: İbn-i Firnas’tan Hazarfen’e İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı Halil İnalcık, Osmanlı ve Modern Türkiye
8 ARA SINAV
9 1. Dünya Savaşı (1914-1918) Şevket Süreyya Aydemir, Tek Adam Fahir Armaoğlu, XX. Yüzyıl Siyasi Tarihi
10 Mustafa Kemal Paşa Samsun’da Genelgeler Ali Fuat Cebesoy, Milli Mücadele Hatıraları // F. Rıfkı Atay, Çankaya
11 Mustafa Kemal Paşa Samsun’da Genelgeler Şerafettin Turan, Türk Devrim Tarihi
12 Mustafa Kemal Paşa Samsun’da Kongreler
13 Kongrelerden Türklerde TBMM Geleneğine Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk Kazım Karabekir, İstiklal Harbimiz
14 Milli Mücadelede Dış Yardım Meselesi “Buhara Devlet Başkanı Osman Kocaoğlu Örneği” Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk Kazım Karabekir, İstiklal Harbimiz Celal Bayar; Ben de Yazdım
15 Misak-i Milli mi? Sevr mi? Doğu Cephesi Güney Cephesi Batı Cephesi Mudanya Mütarekesi İsmet İnönü (Hatıralar) Farouk Bey, Ö. (1926). Das Ottomanische Schuldwesen von den Anfaengen bis 1925 einschliesslich des Friedensvertrages von Lausanne.
16 FINAL SINAV


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Ö1 3
Ö2 2 3
Ö3 2
Ö4 2
Ö5 2
Ö6 1
Ö7 2
Ö8

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.ostimteknik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=30511&lang=tr