Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
3ICM 217Mimarlık Tarihi I2+0+023

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Mimarlık tarih ve kuramının mimarlık disiplini içerisindeki yeri, tarih disiplininin temel yöntem ve terimleri bu ders kapsamında aktarılarak öğrencilerin mekan kurgusu, yapı sistemi ve kentleşme kavramlarının kronolojik değişimini bütünsel ve neden-sonuç ilişkileri içerisinde kavraması amaçlanır. Bu bağlamda dersin esas amacı Paleotik Çağ’dan 16-17. yüzyıla kadar olan dönemin temel sanat ve mimarlık tarihi bilgilerini kronolojik şekilde aktarmak ve toplumların coğrafi, sosyo-kültürel özelliklerinin anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğinde, Mimarlık Tarihi temel kavramları, tarihsel gelişimi, önemi ve görevleri, mimarlık tarihindeki kronolojik gelişmeler gibi konular yer almaktadır.

Derslerin odak konusu olan, dönemin politik, ekonomi ve kültüre ve tarihe bağlantısı kurularak, mekan geleneğinin neden ve nasıl olduğunun tariflenerek, ana akım eğilimleri belirlenir. Her dönemin tipik yapıları ve özgün yapıları beraber ele alınarak, tarihin genellemelerinin kapsamı konusunda öğrencide farkındalık oluşturulması amaçlanır. Bu derste, tarih öncesi çağlardan başlanarak, 16-17. yüzyıla kadar gelinmesi hedeflenmektedir.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma, soru yanıt
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Doç.Dr. GİZEM KUÇAK TOPRAK
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Akurgal, E. (2021). Anadolu Uygarlıkları. İstanbul: Phoenix. Boardman, J. (2017). Yunan Sanatı. (Çev. Y. İlseven). İstanbul: Homer. Boas, F. (2021). İlkel Sanat. (Çev. S.G.Esmer). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Dickerson, M. (2019). A’dan Z’ye Sanat Tarihi. (Çev. O. Düz). İstanbul: Say. İpşiroğlu, N. İpşiroğlu, M. (2017). Oluşum Sürecinde Sanatın Tarihi. İstanbul: Hayalperest. Masiero, R. (2006). Mimaride Estetik. (Çev. F. Genç). Ankara: Dost. Read, H. (2018). Sanat ve Toplum. (Çev. E. Kök). İstanbul: Hayalperest. Vitruvius. (2021). Mimarlık Üzerine. (Çev. Ç. Dürüşken). İstanbul: Alfa. Wöfflin, H. (2019). Rönesans ve Barok. (Çev. A. Tümertekin, N. Ülner). İstanbul: Janus. Zevi, B. (2015). Mimarlığı Görebilmek. (Çev. A. Tümertekin). Ankara: Daimon.
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Ders kapsamında ele alınan tarihsel dönemlerin genel özelliklerini, mimarisini ve tarihini öğrenir. Tarihsel dönemler arasındaki sanatsal etkileri örnekleyebilir.
2. Mimarlık tarihi ve teorilerinde Batı kaynaklı yaklaşımlar hakkında başlangıç düzeyinde bilgiyi özetler.
3. Doğu felsefesinin mimarlık tarihi ve teoriler üzerindeki etkilerini değerlendirir.
4. Mimarlıkta kültürel mimari miras, bölgesel yerel mimari değerler, tasarım ilkeleri, malzeme kullanımı ve teknoloji konularında bilgi sahibi olur.
Gombrich. E. H. (1980). Sanatın Öyküsü. (Çev. B. Cömert). Ankara: Remzi Jones, D. (2021). Mimarlığın Tüm Öyküsü. (Ö, Ilık, S. Ilık). İstanbul: Hayalperest. Roth, L. M. (2006). Mimarlığın Öyküsü. (Çev. E. Akça). İstanbul: Kabalcı. Turani, A. (2019). Dünya Sanatı Tarihi. İstanbul: Remzi.
Vize, Final

Ders Yapısı
Sosyal Bilimler %100

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam :
2
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 15 2 30
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 1 30

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ders kapsamında ele alınan tarihsel dönemlerin genel özelliklerini, mimarisini ve tarihini öğrenir. Tarihsel dönemler arasındaki sanatsal etkileri örnekleyebilir. 2. Mimarlık tarihi ve teorilerinde Batı kaynaklı yaklaşımlar hakkında başlangıç düzeyinde bilgiyi özetler. 3. Doğu felsefesinin mimarlık tarihi ve teoriler üzerindeki etkilerini değerlendirir. 4. Mimarlıkta kültürel mimari miras, bölgesel yerel mimari değerler, tasarım ilkeleri, malzeme kullanımı ve teknoloji konularında bilgi sahibi olur.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
15 1 Güzellik, Sanat ve Mimarlık 2 Tarihöncesi Çağlar, Paleotik Çağ, Mağara Resimleri ve İlkel Sanat 3 Paleotik Çağ ve Anadolu’da Erken Yerleşmeler 4 Neolitik Yerleşimler, Çatalhöyük, Stonehenge 5 Mezopotamya 6 Mısır tarihi ve mimarisi 7 Ara Sınav 8 Erken Yunan Mimarlığı, Minos ve Miken Dönemi Yunanistan 9 Antik Yunan ve Helenistik Çağ Mimarlığı 10 Etrüsk ve Roma Mimarisi 11 Roma tarihi ve mimarisi 12 Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı 13 Bizans Mimarisi 14 Romanesk ve Gotik Mimarlık Önceki ders notları ve referanslar, ilgili kitapların okunması Gombrich. E. H. (1980). Sanatın Öyküsü. (Çev. B. Cömert). Ankara: Remzi Jones, D. (2021). Mimarlığın Tüm Öyküsü. (Ö, Ilık, S. Ilık). İstanbul: Hayalperest. Roth, L. M. (2006). Mimarlığın Öyküsü. (Çev. E. Akça). İstanbul: Kabalcı. Turani, A. (2019). Dünya Sanatı Tarihi. İstanbul: Remzi.


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Ö1

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.ostimteknik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=30517&lang=tr