Dersin Dili
|
Türkçe
|
Dersin Düzeyi
|
Lisans
|
Bölümü / Programı
|
İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
|
Öğrenim Türü
|
Örgün Öğretim
|
Dersin Türü
|
Zorunlu
|
Dersin Öğretim Şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin Amacı
|
Mimarlık tarih ve kuramının mimarlık disiplini içerisindeki yeri, tarih disiplininin temel yöntem ve terimleri bu ders kapsamında aktarılarak öğrencilerin mekan kurgusu, yapı sistemi ve kentleşme kavramlarının kronolojik değişimini bütünsel ve neden-sonuç ilişkileri içerisinde kavraması amaçlanır. Bu bağlamda dersin esas amacı Paleotik Çağ’dan 16-17. yüzyıla kadar olan dönemin temel sanat ve mimarlık tarihi bilgilerini kronolojik şekilde aktarmak ve toplumların coğrafi, sosyo-kültürel özelliklerinin anlaşılmasını sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Bu dersin içeriğinde, Mimarlık Tarihi temel kavramları, tarihsel gelişimi, önemi ve görevleri, mimarlık tarihindeki kronolojik gelişmeler gibi konular yer almaktadır.
Derslerin odak konusu olan, dönemin politik, ekonomi ve kültüre ve tarihe bağlantısı kurularak, mekan geleneğinin neden ve nasıl olduğunun tariflenerek, ana akım eğilimleri belirlenir. Her dönemin tipik yapıları ve özgün yapıları beraber ele alınarak, tarihin genellemelerinin kapsamı konusunda öğrencide farkındalık oluşturulması amaçlanır. Bu derste, tarih öncesi çağlardan başlanarak, 16-17. yüzyıla kadar gelinmesi hedeflenmektedir.
|
Dersin Yöntem ve Teknikleri
|
Anlatım, tartışma, soru yanıt
|
Ön Koşulları
|
Yok
|
Dersin Koordinatörü
|
Yok
|
Dersi Verenler
|
Doç.Dr. GİZEM KUÇAK TOPRAK
|
Dersin Yardımcıları
|
Yok
|
Dersin Staj Durumu
|
Yok
|
Ders Kaynakları
Kaynaklar
|
Akurgal, E. (2021). Anadolu Uygarlıkları. İstanbul: Phoenix. Boardman, J. (2017). Yunan Sanatı. (Çev. Y. İlseven). İstanbul: Homer. Boas, F. (2021). İlkel Sanat. (Çev. S.G.Esmer). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Dickerson, M. (2019). A’dan Z’ye Sanat Tarihi. (Çev. O. Düz). İstanbul: Say. İpşiroğlu, N. İpşiroğlu, M. (2017). Oluşum Sürecinde Sanatın Tarihi. İstanbul: Hayalperest. Masiero, R. (2006). Mimaride Estetik. (Çev. F. Genç). Ankara: Dost. Read, H. (2018). Sanat ve Toplum. (Çev. E. Kök). İstanbul: Hayalperest. Vitruvius. (2021). Mimarlık Üzerine. (Çev. Ç. Dürüşken). İstanbul: Alfa. Wöfflin, H. (2019). Rönesans ve Barok. (Çev. A. Tümertekin, N. Ülner). İstanbul: Janus. Zevi, B. (2015). Mimarlığı Görebilmek. (Çev. A. Tümertekin). Ankara: Daimon.
|
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ders kapsamında ele alınan tarihsel dönemlerin genel özelliklerini, mimarisini ve tarihini öğrenir. Tarihsel dönemler arasındaki sanatsal etkileri örnekleyebilir. 2. Mimarlık tarihi ve teorilerinde Batı kaynaklı yaklaşımlar hakkında başlangıç düzeyinde bilgiyi özetler. 3. Doğu felsefesinin mimarlık tarihi ve teoriler üzerindeki etkilerini değerlendirir. 4. Mimarlıkta kültürel mimari miras, bölgesel yerel mimari değerler, tasarım ilkeleri, malzeme kullanımı ve teknoloji konularında bilgi sahibi olur.
|
|
Gombrich. E. H. (1980). Sanatın Öyküsü. (Çev. B. Cömert). Ankara: Remzi Jones, D. (2021). Mimarlığın Tüm Öyküsü. (Ö, Ilık, S. Ilık). İstanbul: Hayalperest. Roth, L. M. (2006). Mimarlığın Öyküsü. (Çev. E. Akça). İstanbul: Kabalcı. Turani, A. (2019). Dünya Sanatı Tarihi. İstanbul: Remzi.
|
|
|
|
Vize, Final
|
|