Dersin Ayrıntıları
YarıyılKoduAdıT+U+LKrediAKTS
5ICM 319Fiziksel Çevre Kontrolü I3+0+033

Dersin Detayları
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Bölümü / Programı İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Öğrenim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Öğretim Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı “Enerji etkin bina tasarımı” ile yapı-doğal çevre ilişkisi aşağıdaki konular çerçevesinde kavranması
amaçlanmıştır;
-Ekolojik denge ve yenilenebilir enerji kaynaklarının açıklanması,
-Yapı fiziği ve çevre etkileşimi kapsamında sürdürülebilir bina tasarım ilkelerinin belirlenmesi,
-Çevre koruma ve enerji verimliliği konusunda çalışan ulusal ve uluslararası kuruluşlar hakkında bilgi
edinilmesi,
-Bilgisayar desteği kullanılarak çıkarılan örnek uygulamalar ile bina ve çevre modelleme konularının
anlaşılması.
Dersin İçeriği Ders kapsamında iç mekan tasarımında doğal çevre-yapı ilişkisi ele alınarak, yapılaşmanın çevreye etkileri incelenip, doğayla uyumlu sürdürülebilir iç mekan tasarım ilkeleri belirlenecektir. Yapı tasarımından başlayarak yapının tüm yaşam döngüsü süresince olan çevre etkileşimi incelenip, “Enerji etkin bina” bilgisayar desteği kullanılarak örnek uygulamalarla çalışılacaktır. Sürdürülebilir çevre ve enerji verimliliği konusunda çalışan ulusal ve uluslararası kuruluşların uygulamaları incelenecektir.
Dersin Yöntem ve Teknikleri Ders sürecinde teknik geziler, konuk seminerleri/webinerleri, sunumlar (çevirim içi veya yüz yüze), tartışmalar, stüdyoda ve/veya ev ödevi olarak yapılacak bireysel ve grup çalışmaları, konferans, panel katılımları, değerlendirme ve kritiklerle yürütülecektir.
Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Yok
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Zeliha Şahin Çağlı
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Staj Durumu Yok

Ders Kaynakları
Kaynaklar Yüceer, N.S., (2015),”Yapıda Çevre ve Enerji”, Nobel Akademik Yayıncılık
Utkutuğ,G, (2000), Fiziksel Çevre Denetimi Ders Notları,GÜMMF, Mimarlık Bölümü.
Roaf, S. ,Hancock, M., (1992), EnergyEfficientBuilding Design, USA Olgyay:
Hagentoft, Carl-Eric. (2001).”Introduction To Building Physics”. Externalorganization,
Özer, M., (1982), “Yapılarda Isı-Su Yalıtımları”, İstanbul, Özer Yayınları:3.
Steele, S., (2005), "Ecological Architecture: A Critical History", Thames & Hudson.
Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., (2000), “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme”, İstanbul, Literatür Yayıncılık.
Uffelen, C. V., (2009), "Ecological Architecture" Braun Publish.
Vidiella, A. S., (2010), "Atlas of Eco Architecture", Loft Publications, Spain.
Raiss, W., Çeviren: Köktürk, U., (1974), “Isıtma, Havalandırma ve İklimlendirme Tekniği”, İstanbul, Arı Kitabevi.
Roaf, S., (2004), "Ecohouse 2: A Design Guide", Elseiver Architectural Press, Oxford.

Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler %10
Mühendislik Bilimleri %10
Mühendislik Tasarımı %10
Sosyal Bilimler %10
Eğitim Bilimleri %0
Fen Bilimleri %10
Sağlık Bilimleri %0
Alan Bilgisi %50

Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.

Değerlendirme Ölçütleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Ödev 1 % 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam :
3
% 100

 
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama 1 6 6
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 3 8 24
Toplam İş Yükü   AKTS Kredisi : 3 75

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
Sıra NoAçıklama
1 Güneş ve iklim etkilerine karşı binada uygulanabilecek sistemlerin geleneksel ve bilgisayar destekli programların tanınması.
2 İç mekân tasarımında ve mekânların formunda belirleyici olan iklim ve dış çevre etmenlerinin belirlenmesi ve etkileşimlerinin akılcı yöntemlerle çözümlenmesi.
3 Çevre koruma, enerji verimliliği ve bina tasarımı ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler ve standartların incelenmesi.
4 Yapıda çevre ve enerji konusunda yapılan bilimsel ve deneysel çalışmalar ve araştırmalar hakkında bilgi sahibi olunması.
5 Tarihi binalar, yeni tasarlanan ve mevcut yapı iç mekânlarında iyileştirme projeleri geliştirebilecek bilgi altyapısına sahip olunması.
6 Herhangi bir yerleşim için iklim ve enerji çözümleme ve iç mekâna uygulama çalışmalarında yer alabilme potansiyeline sahip olunması.
7 Bilgisayar destekli enerji etkin iç mekân tasarımı hakkında bilgi sahibi olunması.
8 Enerji Performansı Yönetmeliği ve ilgili diğer yasaların iç mekân tasarımına doğru uygulanması ve enerji kimlik belgesinin (EKB) düzenlenmesi hakkında bilgi sahibi olunması.


Ders Konuları
HaftaKonuÖn HazırlıkDökümanlar
1 Yapıda Çevre ve Enerji, Yapı Tasarımı ve Çevre ile ilişkisi, ‘Tasarımda Bina Enerji Performansı Kriterleri’ Konferans Katılımı (MEKTES’22)
2 Yapılaşma, Enerji Temin ve Tüketimleri, Sürdürülebilirlik Derecelendirme Kuruluşları (GreenMetric, Greenstars)
3 Yapı Çevresindeki Isının Enerji Kaynağı Olarak Kullanılması, Edilgen Sistemlerin Bina İç Mekanlarına Uygulanması
4 Enerji Etkin Bina Tasarımı, Sürdürülebilir Binalarla İlgili Yasal Düzenlemeler
5 İç Ortamdaki Isının Değerlendirilmesi, İç Mekândaki Isıl Konforun Belirlenmesi, İklimlendirme
6 Yönlenme, Edilgen Isıtma Sistemi/Doğrudan Kazanç, Isı Kütlesi Etkisi/Dolaylı Kazanç, Doğrudan Ve Dolaylı Su Buharı Serinliği, Gece Gündüz Sıcaklık Farkından Doğan Havalanma, Doğal Havalanma
7 Duvarlar/Sağır Yüzeyler, Isı Geçişi (Isı Transferi)
8 İklim, Çevre Kirliliğinin Oluşumu, Sonuçları, Önlenmesi, Kirlilik Önleyici Yasal Düzenlemeler Temiz Üretim, Enerji Verimliliği, Kirlilik Önleyici Yasal Düzenlemeler
9 Ara Sınav
10 Saydam Yüzeyler, Gölge Elemanları
11 Yapıda Nem Ve Su Etkileri, Isı, Nem ve Su Yalıtımı
12 Enerjinin Korunmasına Yönelik Yazılımlar, Uygulamalar https://bimenergy.com/webinars/
13 Enerjinin Korunmasına Yönelik Yazılımlar
14 YARIYIL SONU SINAVI


Dersin Program Çıktılarına Katkısı
P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Tüm 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 5 4 4
Ö1 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 5 4 4
Ö2 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 5 4 4
Ö3 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 5 4 4
Ö4 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 5 4 4
Ö5 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 5 4 4
Ö6 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 5 4 4
Ö7 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 5 4 4
Ö8 5 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 5 5 4 4

Katkı Düzeyi: 1: Çok Düşük 2: Düşük 3: Orta 4: Yüksek 5: Çok Yüksek


https://obs.ostimteknik.edu.tr/oibs/bologna/progCourseDetails.aspx?curCourse=30532&lang=tr